Af: Yingyu Wang, Zhong Min Peng og Hening S. T. K. E. S. Okholm
Fotos: fra Liu Heng
De fleste kinesiske litterater forstår kinesiske tegn. Det er et unikt, lærerigt skriftsystem, som blev opfundet og skabt af forfædrene til Huaxia-stammen i Yellow River-civilisationen i det gamle Kina, som siden er blevet udviklet og forfinet igennem tiden. Omkring 1300 f.Kr. er Shang -dynastiets knogle og bronzeindskrifter blevet dechifreret. Den almenkendte håndskrevne skrifttype; de karakteristiske blokbogstaver, der almindeligvis bruges i dag, adskiller sig ikke meget fra disse gamle skrifter.
95% af den kinesiske befolkning er bekendte med, og bruger Han, som skriftsprog. Det er det skriftsprog, som har været brugt kontinuerligt i længst tid igennem landets historie, frem til i dag.
Moderne kinesiske tegn kan groft opdeles i traditionelle kinesiske tegn og senere forenklede kinesiske tegn. Disse to kinesiske standardskriftsprog, bruges uofficielt blandt befolkningen landet over.
2. Liu Heng, professor ved det tidligere Xiangnan College i Yongzhou, Hunan, Kina, har været engageret i undervisning i kunst og fotojournalistik, omkring skabelsen af kinesisk karakterromantik igennem 40 år. Han er pioner inden for kinesisk karakterromantik, og installationskunst, og fremmer i kraft af sit virke, spredningen af kinesisk kultur.
Liu Heng er uhyre produktiv, i sit kunstneriske virke, og skabte i 2020 mere end 1.000 kunstværker, alle hørende ind under den lokale kinesiske installationskunst kaldet: “The Source of Yongzhou”.
I Liu Hengs øjne, er ord det vigtigste element, for at beskrive brutalitet vs. civilisation. Liu Heng bruger på denne måde, det kinesiske skriftsprog, som omdrejningspunkt i sit kunstneriske virke, til at fremme Kinas store traditioner, historie og kultur.
1. Liu Hengs oprettelse af kinesisk karakterromantik fremmer Kinas store traditionelle kultur
De fleste kinesiske litterater forstår kinesiske tegn. Det er et unikt, lærerigt skriftsystem, som blev opfundet og skabt af forfædrene til Huaxia-stammen i Yellow River-civilisationen i det gamle Kina, som siden er blevet udviklet og forfinet igennem tiden. Omkring 1300 f.Kr. er Shang -dynastiets knogle og bronzeindskrifter blevet dechifreret. Den almenkendte håndskrevne skrifttype; de karakteristiske blokbogstaver, der almindeligvis bruges i dag, adskiller sig ikke meget fra disse gamle skrifter.
95% af den kinesiske befolkning er bekendte med, og bruger Han, som skriftsprog. Det er det skriftsprog, som har været brugt kontinuerligt i længst tid igennem landets historie, frem til i dag.
Moderne kinesiske tegn kan groft opdeles i traditionelle kinesiske tegn og senere forenklede kinesiske tegn. Disse to kinesiske standardskriftsprog, bruges uofficielt blandt befolkningen landet over.
2. Liu Heng, professor ved det tidligere Xiangnan College i Yongzhou, Hunan, Kina, har været engageret i undervisning i kunst og fotojournalistik, omkring skabelsen af kinesisk karakterromantik igennem 40 år. Han er pioner inden for kinesisk karakterromantik, og installationskunst, og fremmer i kraft af sit virke, spredningen af kinesisk kultur.
Liu Heng er uhyre produktiv, i sit kunstneriske virke, og skabte i 2020 mere end 1.000 kunstværker, alle hørende ind under den lokale kinesiske installationskunst kaldet: “The Source of Yongzhou”.
I Liu Hengs øjne, er ord det vigtigste element, for at beskrive brutalitet vs. civilisation. Liu Heng bruger på denne måde, det kinesiske skriftsprog, som omdrejningspunkt i sit kunstneriske virke, til at fremme Kinas store traditioner, historie og kultur.
3. I et onlineinterview foretaget af den royale danske korrespondent Peng Zhongmin den 5. august stillede Zhongmin professor Liu Heng, følgende spørgsmål:
”Hvorfor valgte du at studere og fokusere på den kinesiske karakter totem?
Hvad planlægger du i fremtiden?”
4. Professor Liu Heng fra Kina udtalte:
For det første valgte jeg kinesiske tegn som omdrejningspunkt i mit virke. For det andet valgte jeg at materialerne i “The Romance of Chinese Characters”, hovedsageligt består af genbrugt affald. Ordene bliver gjort op, og sættes herefter ind i “installationskunsten”. Totem er et symbolsk tegn, og for mig, i sig selv, et symbol på Kina, som samlet nation. Jeg brugte ud fra denne forståelse det kinesiske efternavn Totem, som en central del i min kunst. Mit højeste ønske, er at udstille 900 efternavne på 2.400 kvadratmeter, på Den Kinesiske Mur ( Badaling). Men dette er bare et ønske.
BILLEDER BESKRIVELSE
图片说明
1.”kinesisk karakter” ansigt “” af Liu Heng
2. “Volume af Volumes” af Liu Heng
3.arbejde steder af Liu Heng
4.Liu Heng
5. Liu Hengs arbejde A
6. Liu Heng “Modersmål (ved siden af kvindelige karakterer)”af Liu Heng
7. kinesisk Fengshui af Liu Heng
8. Liu Heng “Legenden om Nushu” af Liu Heng
刘衡:创作汉字演义艺术 弘扬中华传统文化
<<丹麦皇家>>杂志<www.dkroyalpress.dk>.2021年9月3日, 哥本哈根讯.(记者:彭忠民、首席通讯员王应于.)
(照片:来自刘衡)
众所周知:汉字、又称中文字、华文字、是汉字文化圈广泛使用的一种文字,为世界独有的一种指示会意文字体系和被广泛使用并高度发展的语素文字;汉字由中国上古时代的黄河文明华夏祖先所发明创制,其字体历经长久的改进及演变,现常用的正楷字,我们从破译的中国商朝甲骨文、籀文、金文就得到了验证。
祖籍中国湖南永州,原湘南学院教授刘衡先生,从事新闻摄影教学长达近40年,2012年至今,他创作了汉字演义艺术,成为中国汉字演义装置艺术开创者,一带一路中华文化的传播者。
刘衡先生致力于本地《永州之源》汉字装置艺术巨幅长卷的创作,2020年,他与策展人王鸿杰先生对永州历史文化创作手稿达1000多幅,作品以《潇湘一脉,永州寻源》为主题,主创内容为潇湘之源、稻作之源、瑶裔之源、诗文之源、理学之源、舜德之源、人居之源、书艺之源、红云之源九大文化为源流,同时衍生出其系列产品:直播创作过程、文创出版物、蜡染家纺壁挂等文创工艺品、乡村景区墙绘及其他文创装置等。
在刘衡先生视眼里,文字是衡量野蛮与文明的一个最重要标准,他以中国汉字为源流来创作核心演义艺术,弘扬了中华伟大的传统文化。
8月5日,丹麦皇家记者彭忠民网络连线采访了刘衡教授:
彭忠民记者问:创作汉字演义艺术,弘扬中华传统文化,刘教授您为什么要选择研究并聚焦中华汉字图腾?您想要达到的标准和愿望是什么?将来有何具体规划?
中国刘衡教授答:
我选择汉字为创作主线,“汉字演义”的“装置艺术”材料是废物所利用的,如:《神奇的“打”》利用废弃大小黑板,以“打”字造句,然后布置“装置艺术。后选择包书的牛皮纸,创作了《天工开物》、《中华姓氏图腾》等。
图腾是一种符号标志,是一个民族的象征,《中华姓氏图腾》创作了五年时间……创作的标准是了解各种姓氏图腾之美,愿望是将2400㎡900个姓氏带到北京八达岭万里长城展出。为了实现愿望,我无怨无悔,因为我选择了我喜欢做的事……
做好一件事不容易,电影《阿甘正传》给我启示:阿甘是个弱者,头脑简单,想法单纯,行动始终如一的“傻瓜”,他最后成功啦!从临摹永州摩崖石刻拓片到布置的“拓片的装置艺术”,我领悟到:文字之始,即书法之始;在人类艺术的宝库中,中国汉字书法艺术是一门独步世界的艺术奇葩。古人云:笔迹者,界也,流美者,人也。一千多年的风沙吹刮过去、刀光剑影呼啸过去、大劫大难践踏过去,位高权重帝王将相,也俱化为尘土,纵然金坚石固的大唐帝国,也早已土崩瓦解,而那些依然在摩崖石刻的汉字,给我心灵碰撞和震撼。透过远古的摩崖石刻,我伤佛听到了石匠用锤子敲击的声音,那些一辈又一辈无名者,是他们的敲击声,为人类留下一片清凉…
一个民族最宝贵的财富是什么?我想应该是文化与精神!物质的丰富,可以因积累而获得,这是生存的条件,文化与精神则需要长期的积累与提升,生存是物理生命,生活才是精神生命……
中国汉字含意深刻,如:“三”这个字,三个臭皮匠赛过诸葛亮,三人行必有我师,三个人为“众”,三生三世,三三得九,“飞流直下三千尺,疑是银河落九天”,“三”代表众多之意。汉字“壹”的秘码,壹的底部是一粒种子“豆”,种子壳破开发芽,冲破“士”慢慢生长到结果,正如老子所说“道生一,一生二,二生三,三生万物”,我们最早使用的数字手机是从“壹”开始的,也就是139手机开局的秘码,这仅仅是我对“壹”字的“说文解字”。
我对中国汉字完全纯属个人爱好,自2012年开始创建《刘衡汉字演义》“装置艺术”系列,到目前完成了“临摹永州摩崖石刻拓片”。大家知道:江永女书是世界唯独的性别符号,我的下一个计划就是《女书传奇》系列。
大千世界变化无穷,唯有自己耕耘的情感世界才自由自在,我们期待:刘衡教授创作《女书传奇》系列早闻世,通过刘衡教授汉字演义艺术,打开弘扬中华传统文化的一扇窗户!
说明
1.刘恒《汉字“脸攠”》
2 .刘衡《卷帙浩繁》
3. 刘衡工作室
4.刘衡
5.刘恒工作室A
6. 刘衡《母语(女字旁〉》
7. 刘衡巜中国风水》
8.刘衡《女书传奇》