I samarbejde med valgte kommuner i København og Frederiksberg har den danske regering indgået en idé om, at udvide den eksisterende Metro med en ny bykreds, som er bestående af to linjer. En såkaldt Cityring. Den kommende bykreds omkring hovedstaden består af 17 nye stationer i det centrale København. Alle individuelle stationer har eget design, dvs, så det passer til omgivelserne på gadeniveau. Cityring er en helt ny Metrolinje, som de samme principper som den eksisterende Metro.
Af: Henning S. T. K. E. S. Okholm
Fotograf: Henning S. T. K. E. S. Okholm
Stiller fornemme Spørgsmål til Standard
Den eksisterende Metro indeholder linjerne M1 den grøne og M2 den gule. Når Cityring åbner linjerne, vil der være en 15 km underjordisk jernbane – oplyst med klare lamper – under indre by København, på Nørrebro “i brokvarteret” og Frederiksberg. Cityringen får 17 stop under jorden.
Frederiksberg
Nuuks Plads
Nørrebros Runddel
Nørrebro
Skjolds Plads
Vibenshus Runddel
Poul Henningsens Plads
Østerport
Kongens Nytorv station
Den ene af de to centrale stationer, Kongens Nytorv, har meget tæt beliggenhed og forbindelse med Strøget, Nyhavn, Magasin og Det Kongelige Teater. Der er spritnyt indgangsparti der har erstattet en gamle nedgang til den oprindelige metro.
Gammel Strand station
Ifølge København er Gammel Strand den ældste del af byen. Den får så et meget stort løft rent designmæssigt. Der kommer forbindelse til Christiansborg, og gågang til Storkespringvandet og Børsen.
Rådhuspladsen station
I starten af Marts 2019 blev den lille sti gennem det nye område åbnet. Stien forbinder strøget og adgang til Dagmar teateret, hotel The Square. Den ligger ved siden af den meget færdselsprægede Rådhusplads.
Københavns Hovedbanegård
Den måske mest centrale metro kommer til at ligge et stykke vej fra selve Hovedbanegården, men stadig i gåafstand til andre S-tog, Regional og IC linjer. Samtidig bliver der ny forbindelse til bag København H.
Enghave Plads
Frederiksberg Allé
Bag Facaden
Når Cityringens to nye linjer, M3 og M4, er i brug, vil passagererne kunne gå fra til den eksisterende Metro på Kongens Nytorv og Frederiksberg stationer, dvs der er direkte forbindelse mellem M1, M2 og M3, M4. I samme omfang er der gågang fra Københavns Hovedbanegård til Hovedbanegårdens Metro. Et stort antal ændringer af byens elnettet skulle først gennemføres. Disse foregik primært i 2010 og 2011. Omkring samme tid arbejdede arkæologer fra Københavns Museum om, hvad museets udtryk “Nordeuropa er største arkæologiske udgravning til dato “. I de følgende år vil der blive konstrueret tunneler og stationer. Tunnelerne er hver ca. 15,5 km lange. Cityringen skal åbnes i 2019. Metrostationen Cityringen vil være ca. 15,5 km lang underjordisk jernbane. Cityringen vil udover det have hyppige afgange og operere uden en foruddefineret tidsplan – noget som der allerede er bekendt med på Metro. Den omtrent gennemsnitlige rejsehastighed gennem byen vil være 40 km/t, og der stoppes ved alle stationer.
Et transportsystem
Når Cityringen har to nye linjer, M3 og M4, er i brug, vil passagererne kunne overføre til den eksisterende Metro på Kongens Nytorv og Frederiksberg stationer. Det vil også være muligt at overføre til regionaltog- og pendeltognet på Københavns Central, Østerport og Nørrebro stationer. Cityringen vil reducere rejsetiderne dramatisk. At tage et par eksempler, en rejse fra Nørrebro Runddel til Enghave Plads tager syv minutter; fra Nørrebro station til Trianglen, seks minutter; og fra Poul Henningsens Plads til Rådhuspladsen, otte minutter. Det kommer til at tage cirka 24 minutter at rejse hele vejen rundt om cirkellinjen. Når tog kører i begge retninger, tager den længste enkelt tur ca. 14 minutter. Cityringen vil blive gennemført og klar til brug i 2019. Der følger en opdatering og nye artikler fra Cityringen. De cirka 24 minutter i gennemsnit er regnet ud fra der kan være travlt på linjen med passagerer og andre tekniske udfordringer.