DK RoyalPress var inviteret til Roskilde Festival som er otte dage af musik, aktiviteter, kunst, camping, og frihed. Turen til Roskilde Festival af IPC Tirsdag den 2. juli 2019.kl 09:00 om morgenen tog International Press Center Kontorchef Peter Krause ca 20 Journalister med ud at rejse med bus fra IPC til Roskilde festival.
Af: Zhong Min Peng og Henning S T. K. E. S. Okholm
Fotograf: RoyalPress Zhong Min Peng
Bæredygtighed kræver opmærksomhed
Høje ambitioner for det bæredygtige område, og det er en naturlig del af at være en almennyttighed forening. Roskilde Festival er kendt af alle, eller stort set alle verden over. Det er mere end musik, kunst, mad og fester. Meget mere. Det er også en uges lang fest på fællesskab og samfund – det er noget, vi gerne vil opmuntre hele året, gennem donationer og samarbejde med organisationer, der arbejder for et mere lige samfund. For Roskilde Festival er bæredygtighed meget mere end et buzzword. Vi har snakket med programleder for bæredygtighed, Sanne Stephansen, om opgaven med at få festivalens bæredygtighedsambitioner tænkt ind i alt, vi laver.
”Målet er i sidste ende, at alle materialer og alt affald genbruges eller genanvendes. Det er dér, vi skal hen.”
Invitation om spørgsmål til bæredygtigt miljø
Roskilde Festivals programleder for bæredygtighed Sanne Stephansen sagde; Det er høje ambitioner for det bæredygtige område, og det er en naturlig del af at være en almennyttighed forening. ”Som almennyttig forening vil vi gerne give noget tilbage. Derfor er bæredygtighed også en essentiel del af, hvad vi er som festival – både den miljømæssige og sociale side af begrebet.”
For at sikre at Roskilde Festival bliver ved med at tænke bæredygtighed ind i alt vedrørende festivalen, kom der i 2016 for første gang en strategi for bæredygtighed. Konkret blev der lavet 33 målsætninger under to søjler: miljømæssig bæredygtighed og social bæredygtighed. Det første handler om at skabe mindst mulig negativt miljøaftryk på omverdenen. Det andet om at skabe størst mulig positiv socialt aftryk på omverdenen, fortæller Sanne Stephansen. Bæredygtighed er noget, vi arbejder med, leder ud fra og prøver at forandre verden med. og jeg synes, det lykkes. Sanne Stephansen, Roskilde Festivals programleder for bæredygtighed. ”Bæredygtighed er noget, vi arbejder med, leder ud fra og prøver at forandre verden med. Og jeg synes, det lykkes.”
”Nu mangler vi bare at mange flere deltagerne også genbruger deres udstyr,” fortæller hun.
Fire bæredygtige bundlinjer
2019 bliver året, hvor der skal testes nye løsninger. For eksempel arbejder Handelsdivisionen og Roskilde Sustainability Teamet (bæredygtighedsteamet i division Organisation & Kultur) lige nu sammen på at finde en alternativ løsning til de nuværende plastikkrus på festivalen. De nuværende er komposterbare, men der findes bedre alternativer. Der tænkes i mange baner, og den endelige løsning bliver testet på et lille område af pladsen til sommer, fortæller Sanne Stephansen.
”Vi skal være sikre på, at når vi introducerer noget nyt på hele festivalen, så er det helt rigtige. Lige nu ser vi på flere muligheder – skal vi have krus, der kan vaskes og genbruges? Eller skal vi beholde plastkrusene, men få dem lavet i genanvendelig plast?”
Når Roskilde Festivalen skal vurdere, om et nyt tiltag fungerer, så bliver der lavet analyser og kigget på, om tiltaget lever op til fire bundlinjer: bæredygtighed indenfor miljø som den ene, sociale sammenhænge som det andet, og så økonomi og kunst og kultur, som det tredje og fjerde. De fire bundlinjer er et nyt koncept, som skal sørge for, at alle aspekter af bæredygtighed er tænkt med. Ved eksemplet med krusene, så er miljøcasen næsten ens – de to muligheder er lige miljørigtige. Derfor skal det undersøges, hvad der er mest økonomisk bæredygtigt. For jo flere penge, der spares, jo flere er at give videre til almennyttige formål, når Roskilde Festival er forbi.
Ingen udfordring er stor nok
Et andet eksempel, som Sanne Stephansen fremhæver som et problem, der kræver en bæredygtig løsning, er campingudstyr. Der efterlades stadig alt for meget udstyr på pladsen, når deltagerne er gået hjem. Hvordan kommer man så stor en problematik til livs?
”Når vi har en udfordring inden for bæredygtighed, så prøver vi at vende tingene på hovedet og se det hele lidt udefra. Hvad er udfordringen? Hvorfor handler gæsterne, som de gør? Når det kommer til campingudstyr, så handler det blandt andet om, at det udstyr, deltagerne tager med ind på camping, er af dårlig kvalitet, så de gider ikke tage det med hjem. Hvad kan vi gøre for at ændre det? Skal man kunne leje telte på pladsen?” fortæller Sanne Stephansen.
DK RoyalPress var inviteret til Roskilde Festival som begge har et stadig stigende problem med affald. Når 130.000 mennesker samles i otte dage, så skaber det meget affald. Men den udfordring tager Sanne Stephansen og teamet gerne op.
”Vi vil gerne bryde udfordringer ned og se på de enkelte barrierer – noget vi kan overkomme, lidt efter lidt. Der er intet, der ikke kan lade sig gøre. Jeg tænker ikke, at det er uopnåeligt, at Roskilde bliver 100% genanvendelig i fremtiden.”
Den bæredygtige strategi er i høj grad også et projekt for de flere end 30.000 frivillige på Roskilde Festival i 2019,
Nøgenløbet er på Roskilde Festival 2019
Det har været en tradition på Roskilde Festival lige siden 1998. Den 4. juli 2019 kl 2 om eftermiddagen blev løbet skudt i gang. Vindere af løbet blev Luna for kvinderne og Bertil for mændene. Ingen af de to vindere ønskede at oplyse deres efternavn, alder eller at tale med pressen efter løbet.
Roskilde Festival og dets Nøgenløb af løb piger og drenge med blottede bryster og bagdele, så det blev en særdeles kold fornøjelse i år. Ingen det populære nøgenløb og Ingen Roskilde Festival. Det var regn i 15 graders varme. sommerkulde med en frisk vind fra vest i Roskilde Festival af festivalens Dream City-område, Roskilde Festival Nøgenløb blevet afholdt hvert år siden 1998. Nogle gange finder det sted i silende regn. Vi kan se Roskilde Festival i 2019 ti kvinder, der skulle tage del i dette Roskilde Fastival i 2019 nøgenløb.