AF: KONGEHUSET
FOTO: ZHONG MIN PENG©RP
Hovedstaden blev i dag bundet tættere sammen, da Hans Majestæt Kongen af Danmark var med til at indvie hovedstadens fem nye metrostationer.
Den skulle indvies
Inden den officielle åbning var Hans Majestæt af Danmark ærespassager på den første officielle togrejse fra Københavns Hovedbanegård til de nye stationer i Valby og Sydhavnen.
Den københavnske metro omfatter nu i alt 44 metrostationer, 43 kilometer spor og 81 tog.
Kongen af Danmark blev modtaget over metrostationen København H ved Københavns Hovedbanegård, hvorfra indvielsesturen startede af formand for Metroselskabet Jørn Neergaard Larsen, transportminister Thomas Danielsen, overborgmesterinde i Københavns Kommune Sophie Hæstorp Andersen og borgmester i Frederiksberg Kommune Michael Vindfeldt.
Kongen af Danmark ankom til perronen på København H med rulletrapperne og gik til forreste togvogn i spor 2, hvor Hans Majestæt steg ombord og kørte på indvielsestogets første officielle togrejse til København Syd.
Ved ankomsten til København Syd mødte Kongen kunstner Henrik Plenge, der har udsmykket stationen. Kunstneren fortalte blandt andet om Henrik Plenges værk, det astronomiske ur, der hænger på stationen.
I forbindelse med besøget på København Syd holdt transportminister Thomas Danielsen og borgmester i Frederiksberg Kommune Michael Vindfeldt tale.
Hvor den åbnede
Metroselskabet markerede åbningen med en åbningsfest på Mozarts Plads i Københavns Sydhavn.
På Mozarts Plads var der livemusik og en åbningsceremoni. Fra København Syd tog Kongen toget til Mozarts Plads, hvor Hans Majestæt fik lejlighed til at tale med den lokale kunstner, Christian Schmidt-Rasmussen, som har udsmykket Mozart Plads’ station.
Forlængelsen af metrolinjen M4 til Valby og Sydhavn består af fem underjordiske stationer: Havneholmen, Enghave Brygge, Sluseholmen, Mozarts Plads samt København Syd. Med den nye metrolinje kobles M3 Cityringen og M4 Nordhavn sammen med København Syd, som med tiden bliver et af Danmarks største trafikknudepunkter.
Det skete lige før åbningen
Sammen med transportminister Thomas Danielsen, overborgmester i Københavns Kommune Sophie Hæstorp Andersen og borgmester i Frederiksberg Kommune Michael Vindfeldt klippede Hans Majestæt officielt snoren til metrolinjen M4 og erklærede Københavns nye metrolinje for officielt åben for passagerer.
Dengang til idag
Københavns metro åbnede i 2002. H.M. Dronning Margrethe og Prins Henrik forestod indvielsen og deltog i indvielsesturen fra Ørestaden til Kongens Nytorv. I 2007 indviede daværende Kronprins Frederik (10.) den tredje etape af den københavnske metro. Etapen var forlængelsen på 4,5 kilometer fra Lergravsparken over Østamager til Lufthavnen.