Kronprinsesse Mary af Danmark foretager skolebesøg med Mary Fonden i forbindelse med en Mediekonkurrence.
Af: Zhong Min Peng, Mary Fonden og Henning S. Okholm
Fotograf: RoyalPress Zhong Min Peng
Besøg af internationalt par
I almindelighed skal ensomhed overvindes
Mediekonkurrence vil få Unge til at tale om Døden Direktør, Helle Østergaard, Bodil Liv Holm Kommunikationschef og Heidi Krumhardt Mortensen, Udviklings- og analyseschef fra MARY FONDEN har oplyst: Mediekonkurrence vil få Unge til at tale om Døden.
Døden er en uundgåelig del af livet, og død, alvorlig sygdom og sorg bæres lettere, når vi har nogen at dele det med. Så vi skal bryde dødens tabu, og det er tanken bag årets tema ”Døden er da noget, vi taler om”, som elever i 6.-10. klasse kan kaste sig over og udgive aviser eller nyhedssites om til efteråret i Medie-konkurrencen for skoler 2019. JP/Politikens Hus, Mary Fonden, Børn, Unge & Sorg og Østifterne står bag.
Vi kommer ikke igennem livet uden at opleve døden. Og mange oplever at miste et nært familiemedlem allerede som barn eller ung. Alligevel har vi svært ved at tale om tab, sorg, minder og savn. Og det kan føles meget ensomt at skulle bære sin sorg alene, fordi omgivelserne af misforstået hensyn eller berøringsangst ikke får spurgt ind.
Temaet
Med temaet ”Døden er da noget, vi taler om” ønsker vi at gøre det lettere at tale om død og alvorlig sygdom. Vi skåner hinanden for død og sygdom, fordi vi tror, det er en måde at passe på hinanden på. Men i virkeligheden er det det modsatte. Døden er en del af livet, og følelserne, der følger med, er naturlige. Dem skal vi kunne dele med hinanden,” forklarer direktør i Mary Fonden Helle Østergaard.
Mediekonkurrencen, der i 2019 finder sted for syvende gang, sætter fokus på vores forhold til død, sorg og alvorlig sygdom. Fra uge 38-46 får elever i 6.-10. klasse landet over mulighed for at dykke ned i de journalistiske genrer og agere nyhedsredaktion med livet og døden som omdrejningspunkt. Eleverne vælger selv, om de vil deltage i konkurrencen med en avis eller et nyhedssite.
Når vi taler om døden, forebygger vi ensomhed.
I 2019 er det Mary Fonden, Børn, Unge & Sorg og Østifterne, der er partnere på Mediekonkurrencen. Hos Børn, Unge & Sorg er man glade for at kunne skubbe den vigtige samtale om vores erfaringer med død og alvorlig sygdom i gang ude i klasserne.
Det er, som om vi har glemt døden. Vi lukker øjnene for den og bilder os ind, at vi lever evigt. Dødens tabu betyder, at vi har svært ved at tale med mennesker, der har alvorlig sygdom og sorg inde på livet, og mange efterladte mødes derfor af tavshed. Sorgen bliver ofte en ensom affære, og sådan skal det ikke være!,” siger direktør i Børn, Unge & Sorg Preben Engelbrekt.
Når Slutningen Nås
Når Mediekonkurrencen løber af stablen, vil elever og lærere blive hjulpet på vej med blandt andet online-værktøjer, elevsite, hotline og undervisningsmateriale. Det hele afsluttes med en event, hvor de bedste aviser og de bedste nyhedssites kåres. Håbet fra afsenderne er, at de unge også selv vil tage temaet til sig og stille spørgsmålstegn ved berøringsangsten.
Ved at udforske spørgsmål som ’Hvor længe varer sorgen?’, ’Hvorfor er det svært at tale om døden?’ og ’Hvordan hænger kærlighed og sorg sammen?’ får eleverne diskuteret og perspektiveret døden. De får startet en vigtig dialog om et emne, vi ofte tier ihjel. I sidste ende kan det journalistiske arbejde med emnet give dem en større menneskelig indsigt og handlekraft i mødet med sygdom og død,” forklarer direktør for skoleafdelingen i JP/Politikens Hus Louise Abildgaard Grøn.
En voksende trend ingen kan undslippe