Kultur begivenhed 2018

Cirkel omkring København i 2019

Cityring består af 17 nye stationer i det centrale København. Frederiksberg, Aksel Møllers Have, Nuuks Plads, Nørrebros Runddel, Nørrebro, Skjolds Plads, Vibenshus Runddel, Poul Henningsens Plads, Trianglen, Østerport, Marmorkirken, Kongens Nytorv, Gammel Strand, Rådhuspladsen, København H, Enghave Plads og Frederiksbeg Allé.

I samarbejde med kommunerne i København og Frederiksberg har den danske regering indgået en kontrakt om at udvide den eksisterende Metro med en ny bykreds (Cityringen).

Cityringen er en helt ny metro linje bygget på samme principper som det eksisterende Københavns Metronet. Byringen cirkel linje vil være en 15 km underjordisk jernbanestation i centrum af København, “bridge kvartaler” og Frederiksberg. Cityringen har 17 undergrundsstationer.

Når Cityringen to nye linjer, M3 og M4, er i brug, vil passagererne kunne overføre til den eksisterende Metro på kongens Nytorv og Frederiksberg stationer.

Et stort antal ændringer af byens elnettet skulle først gennemføres. Disse foregik primært i 2010 og 2011. Omkring samme tid arbejdede arkæologer fra Københavns Museum om, hvad museets termer “Nordeuropas største arkæologiske udgravning hidtil har”. I de følgende år vil der blive konstrueret tunneler og stationer. Tunnelerne er hver ca. 15,5 km lange. Cityringen skal åbnes i 2019.

En hovedstad, et transportsystem.

Når Cityringen har to nye linjer, M3 og M4, er i brug, vil passagererne kunne overføre til den eksisterende Metro på kongens Nytorv og Frederiksberg stationer. Det vil også være muligt at overføre til jernbane- og pendeltognet på Københavns Central, Østerport og Nørrebro stationer. Cityringen vil reducere rejsetiderne dramatisk. For at tage et par eksempler tager en rejse fra Nørrebro Runddel til Enghave Plads i syv minutter; fra Nørrebro station til Trianglen, seks minutter; og fra Poul Henningsens Plads til Rådhuspladsen, otte minutter.

Metrolinje 3

Metrolinje 4

Undergrundsbanen Cityringen vil være ca. 15,5 km lang underjordisk jernbane.

Cityringen vil have hyppige afganger og operere uden en foruddefineret tidsplan – noget som vi allerede er bekendt med på Metro.

Den gennemsnitlige rejsehastighed gennem byen vil være 40 km / t, stopper ved stationer inkluderet.

Det tager cirka 24 minutter at rejse hele vejen rundt om cirklelinjen. Når tog kører i begge retninger, tager den længste enkelt tur ca. 14 minutter.

Cityringen vil blive gennemført og klar til brug i 2019.

(Tekst: Henning Sandberg Okholm. Foto: DK RoyalPress)