City med Centrum og Cirkel

I samarbejde med valgte kommuner i København og Frederiksberg har den danske regering indgået en idé om, at udvide den eksisterende Metro med en ny bykreds, som er bestående af to linjer. En såkaldt Cityring. Den kommende bykreds omkring hovedstaden består af 17 nye stationer i det centrale København. Alle individuelle stationer har eget design, dvs, så det passer til omgivelserne på gadeniveau. Cityring er en helt ny Metrolinje, som de samme principper som den eksisterende Metro.

Af: Henning Sandberg Okholm

Den eksisterende Metro indeholder linjerne M1 den grøne og M2 den gule. Når Cityring åbner linjerne, vil der være en 15 km underjordisk jernbane – oplyst med klare lamper – under indre by København, på Nørrebro “i brokvarteret” og Frederiksberg. Cityringen får 17 stop under jorden.

Frederiksberg

Læs om Aksel Møllers Have

Nuuks Plads

Nørrebros Runddel

Nørrebro

Skjolds Plads

Vibenshus Runddel

Poul Henningsens Plads

Læs om Trianglen

Østerport

Læs om Marmorkirken

Kongens Nytorv station

Den ene af de to centrale stationer, Kongens Nytorv, har meget tæt beliggenhed og forbindelse med Strøget, Nyhavn, Magasin og Det Kongelige Teater. Der er spritnyt indgangsparti der har erstattet en gamle nedgang til den oprindelige metro.

Læs også Kvinder i Kamp for Kontrol

Gammel Strand station

Ifølge København er Gammel Strand den ældste del af byen. Den får så et meget stort løft rent designmæssigt. Der kommer forbindelse til Christiansborg, og gågang til Storkespringvandet og Børsen.

Rådhuspladsen station

I starten af Marts 2019 blev den lille sti gennem det nye område åbnet. Stien forbinder strøget og adgang til Dagmar teateret, hotel The Square. Den ligger ved siden af den meget færdselsprægede Rådhusplads.

Læs også Stiller fornemme Spørgsmål til Standard

Københavns Hovedbanegård

Den måske mest centrale metro kommer til at ligge et stykke vej fra selve Hovedbanegården, men stadig i gåafstand til andre S-tog, Regional og IC linjer. Samtidig bliver der ny forbindelse til bag København H.

Læs også LEO Foundation

Enghave Plads

Frederiksberg Allé

Bag Facaden

Når Cityringens to nye linjer, M3 og M4, er i brug, vil passagererne kunne gå fra til den eksisterende Metro på Kongens Nytorv og Frederiksberg stationer, dvs der er direkte forbindelse mellem M1, M2 og M3, M4.

Et stort antal ændringer af byens elnettet skulle først gennemføres. Disse foregik primært i 2010 og 2011. Omkring samme tid arbejdede arkæologer fra Københavns Museum om, hvad museets udtryk “Nordeuropa er største arkæologiske udgravning til dato “. I de følgende år vil der blive konstrueret tunneler og stationer. Tunnelerne er hver ca. 15,5 km lange. Cityringen skal åbnes i 2019.

Metrostationen Cityringen vil være ca. 15,5 km lang underjordisk jernbane.
Cityringen vil have hyppige afganger og operere uden en foruddefineret tidsplan – noget som vi allerede er bekendt med på Metro.
Den gennemsnitlige rejsehastighed gennem byen vil være 40 km/t, stopper ved stationer inkluderet.

Et transportsystem

Når Cityringen har to nye linjer, M3 og M4, er i brug, vil passagererne kunne overføre til den eksisterende Metro på Kongens Nytorv og Frederiksberg stationer. Det vil også være muligt at overføre til regionaltog- og pendeltognet på Københavns Central, Østerport og Nørrebro stationer. Cityringen vil reducere rejsetiderne dramatisk. At tage et par eksempler, en rejse fra Nørrebro Runddel til Enghave Plads tager syv minutter; fra Nørrebro station til Trianglen, seks minutter; og fra Poul Henningsens Plads til Rådhuspladsen, otte minutter.

Det kommer til at tage cirka 24 minutter at rejse hele vejen rundt om cirklelinjen. Når tog kører i begge retninger, tager den længste enkelt tur ca. 14 minutter. Cityringen vil blive gennemført og klar til brug i 2019. Der følger en opdatering og nye artikler fra Cityringen.

Fotograf: Henning S. Okholm